Hogyan osztod be az idődet?

2020. 01. 29.

válaszok olvasói kérdésekre

December vége, január első fele nálam a tervezés időszaka. Ilyenkor kérlek benneteket arra, hogy töltsétek ki az olvasói felmérést. Szeretem tudni, hogy mi jár a fejetekben, milyen kérdéseitek vannak, az év során azokat a témákat fogom többször is érinteni, ami sok válaszadónál felmerült. 

A 2020-as kérdőívből (töltsétek ki minél többen!) eddig az derült ki, hogy az időbeosztás és a rendrakás két olyan téma ami nagyon foglalkoztat benneteket. Sokan tettetek fel azzal kapcsolatos kérdést, én hogyan osztom be az időmet. Ez adta az ötletet a mai mini interjúhoz. Szóval ti kérdeztetek, én pedig válaszolok.  (Valószínű lesz még ilyen bejegyzés, mert vagy száz kérdést kaptam tőletek különféle témákban.)

K1: Milyen “trükköket” alkalmazol a hatékony időbeosztáshoz?

 Előre tervezek. Feladatlistát írok. Használom a határidőnaplómat.  Hétvégén van időm arra, hogy átgondoljam a következő hetem. Kitalálom a következő heti menüt, és felírom azokat a feladatokat, amiket mindenképpen szeretnék megcsinálni. Az időpontos elfoglaltságokat rögtön felírom amikor megvan az időpont. Az otthoni tennivalók mellett például a bloggal kapcsolatos teendők is ugyanabban a határidőnaplóban kapnak helyet. A határidőnaplóm folyamatosan kinyitva hever az íróasztalomon, így ahányszor csak leülök, pontosan látom mit írtam fel magamnak. 

A saját naplóm mellett van egy családi Google naptárunk is, amit mindenki meg tud nézni számítógépen vagy telefonon. Ebben a naptárban vannak mentve a fiúk edzés időpontjai, a közös programok, a szabadságok időpontjai, az iskolai szünetek, és minden olyan további esemény ami mindannyiunkat érint. Régebben amikor minden a naplóban volt felírva gyakran kérdezgették a fiúk, hogy egyik-másik program mikor lesz, ki ellen játszanak a hétvégi meccsen. Először falinaptárat használtam, hogy mindannyian jobban átlássuk az előttünk álló napokat, de nem vált be. Néha elfelejtettem felírni az időpontokat, és volt hogy annyi áthúzás volt benne a megváltozott időpontok miatt, hogy nem volt átlátható. Végül az elektronikus naptár vált be, bármikor bele tudok írni, könnyű megváltoztatni az időpontokat, és mindenki az aktuális állapotot látja amikor megnézi.

A tervezésen kívül még a feladatmegosztás hasznos eszköz. Nekem és a férjemnek is megvannak a saját feladatai a háztartásban. Néhány ezek közül: A férjem veszi és takarítja a macskaalmot, kiviszi a szemetet és a szelektív hulladékot. Én beindítom a mosást, ő tereget.  Amikor munka után valami dolgom akad, akkor vásárol helyettem, előkészíti az alapanyagokat főzéshez, vagy ha tudja, meg is főzi az ételt.

K2: Te hogy csinálod, hogy minden beleférjen egy napba? Hogyan osztod be az időt, hogy ennyi mindennel tudj foglalkozni? 

Először is szeretném leszögezni, hogy nem fér bele minden egy napba. Próbáltam, kudarc volt. Ma már nem tervezek magamnak 3-4 feladatnál többet egy napra, mert azt tapasztaltam, hogy nekem ez a maximális mennyiség amit szinte biztosan el tudok végezni. 
A napirendemet alapvetően meghatározza, hogy főállásban dolgozom 8-tól-16.30-ig. Hazafelé bevásárolok, így este 6-ra érek haza. Tehát a családra, háztartásra és a blogra is ezután van időm. A Rendteremtőre szánt időt is tudatosan tervezem, keddtől-péntekig esténként foglalkozom vele. 

Nagyjából így fest nálam egy hétköznap este: Az első az, hogy tanulok a gyerekekkel. Ez 30-90 percet jelent, attól függően kinek mennyi tanulnivalója van. Utána jöhet a vacsora és a főzés. A másnapi meleg ételt készítem el ilyenkor, mert a fiúk tanítás után hazajönnek. Jobban szeretem, ha kettő-három körül esznek meleg ételt, és nem este hat után. Amíg az étel fő, jut idő egy kis házimunkára, ha kell bedobok egy adag mosást, vagy felseprek, mosogatással zárom a konyhai feladatokat. 

Nem főzök minden este, mert van amikor két napra való étel készül, vagy annyi a maradék, hogy mindenkinek bőven jut. Menütervezéskor egyébként elég jól látszik, hogy melyik napokon kell majd főznöm.  A többi estén több idő jut kikapcsolódni és a Rendteremtőre is. 
A hétvégéknek is megvan a maga ritmusa, a szombat a családé, a vasárnap hoki szezonban a meccsnap. Ilyenkor van lehetőségem egy nagyobb takarításra, és több adag ruha kimosására. Ha sok a dolog, akkor szombat reggel együtt nekiugrunk a takarításnak, és két óra alatt el van felejtve az egész. Képzelhetitek először mekkora sikert arattam a közös takarítós ötletemmel. Mára már mindenki beletörődött, hogy havonta legalább egy ilyen szombat reggel van 🙂 

K3: Mennyi időt töltesz naponta/hetente az előtted álló feladatok betervezésével? Például: feladatok, időpontok, események beírása a naptárba, listák megírása? 

Reggel nagyjából 5 percet amíg átfutom a napi feladatokat, és megírom a bevásárlólistát.  2-3 percet akkor, amikor kapok valahova egy időpontot, mert azt azonnal felírom. Hétvégén 20-30 percet amíg megtervezem a heti menüt, és felírom a következő heti feladatokat. A hónap utolsó napján 10-15 percet töltök azzal, hogy átnézem a következő hónapra beírt családi és egyéb eseményeket, és felírom a főbb tennivalókat a bloggal kapcsolatban. 

K4: Tudatosan beépíted/betervezed az aktív pihenést, szórakozást a mindennapokba?  

Igen. Hétköznap általában olvasással lazítok. Hétvégére gyakran keresek családi programokat, kiállításokat a városban. Akad olyan is, amikor szándékosan otthoni lazulást tervezünk, közös filmezéssel, sok társasjátékozással.


A hétvégi tervezés bőven megtérül a hétköznapokban, mert nem azon kell gondolkodni, hogy milyen feladataim vannak, csak annyit kell eldöntenem, milyen sorrendben végzem el, ami fel van írva. Annyi feladatot tervezek be, amennyivel megbirkózom. Az otthoni feladatok megosztásával 

Ti hogy boldogultok az időbeosztással? Van valami ami nehézséget okoz?

Share

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük