Hogyan tarts rendet a számítógépeden?

2016. 03. 16.

A Tavaszi felfrissülés programhoz kapcsolódva a Rendteremtő márciusi vendégbloggere Lazányi Mariann lépésenként mutatja meg, hogyan tegyünk rendet a számítógépes fájlok között.

Közeledik a tavasz, és idén nagyon gyorsan itt a Húsvét is. Mindenki őrülten takarít, lomtalanít, rendet rak a házában, ahol a napjait tölti, hogy átláthatóbb, használhatóbb legyen az élettér. Van azonban egy színtere az életünknek, amit ilyen szempontból sokszor elhanyagolunk, pedig a legtöbb ember elég sok időt tölt el ott. Ez a számítógépünk!

Bizony, ha nem figyelünk oda, az új, tiszta merevlemez igen gyorsan rendetlenné tud válni, ahol felesleges perceket töltünk el azzal, hogy keressük “azt a doksit, amit a múlt héten töltöttem le”, vagy értékes helyet veszítünk azzal, hogy nem találván a letöltött dolgokat, újra letöltjük őket, így egy dolog több példányban is előfordul.

Néha, mondjuk évente egyszer érdemes rendrakást szervezni a számítógépen ugyanúgy, mint a lakásban. Lomtalanítással, és a megmaradt dolgok rendszerbe szervezésével. Mivel én informatikusként elég algoritmikus gondolkodású vagyok, úgy gondoltam, az lesz a legegyszerűbb, ha lépésekre szedem nektek, hogy én hogyan is szoktam rendet rakni az én kis munkaeszközömön.

A lépések követéséhez a számítógépedre esz szükséged, valamint a kedvenc fájlkezelő eszközödre, ami lehet erre hivatott külön eszköz, vagy a rendszer saját mappakezelője, például Windowsban a Sajátgép, vagy az Intéző.

szamitogepesrend

1. lépés: Gyűjts mindent egy helyre!

Nálam a rendrakáshoz, rendszerezéshez mindig nagyon fontos, hogy egyben lássam, mit is kell rendszerbe szednem. Így nem érhetnek később olyan meglepetések, hogy egy bizonyos dolog valahogy egyik részbe sem illik bele, és esetleg meg kell bontani a rendszert, hogy elhelyezzem. Ezért szoktam rá, hogy a számítógépes rendrakásban is ezt alkalmazom. Tehát az első feladat, hogy készíts egy mappát a merevlemez gyökérkönyvtárában* mondjuk “Rendezni” névvel, és másolj be ide MINDENT. A merevlemezen levő összes saját mappádat (nyilván a rendszer mappákat nem kell), illetve ha van a “hivatalos” Dokumentumok mappában saját dolgod, akkor azt is.

*Gyökérkönyvtár: Az a könyvtár, ami a “Sajátgépen” belül a betűjellel ellátott könyvtár. Ez az a könyvtár, aminél feljebb nem lehet már menni a könyvtárszintek között.

2. lépés: Alkosd meg a saját rendszeredet!

Találj ki egy mapparendszert, ami neked megfelel, amivel később dolgozni tudsz. Aki próbált már belekontárkodni a gépembe, az tudja rólam, hogy megrögzött mappamániás vagyok, egy-egy fájlhoz néha 4-5 mappaszinten is át kell menni, mire megtaláljuk. Nem mondom, hogy ez a legjobb megoldás, de nekem ez működik. Te nyugodtan készíthetsz kevesebb szintet is, vagy akár csak egy szintet. Sok függ attól, hogy mennyi dokumentumról beszélünk, mi mindent csinálsz a számítógépen (én gyakorlatilag az egész életemet ott tárolom…). Ha most nem tudsz hirtelen egy egész rendszert kitalálni, kezdetnek csak készíts pár mappát (szintén a gyökérkönyvtárban), amire biztosan szükséged lesz. Ilyeneket tudok elképzelni: Képek, Zenék, Munka, Háztartás, Gyerekek, Hobbi, Letöltések, stb. Tényleg rád van bízva. Akár papíron is megtervezheted, ha először látni szeretnéd a teljes képet, de a lényeg, hogy a végén fizikailag hozd is létre ezeket a mappákat a gépeden.

3. lépés: Találj helyet mindennek, amit megtartasz!

Ha megvan a rendszered alapja, kezdődhet az igazi munka, ami az állományaid számától függően elég sokáig is tarthat, vagy gyorsan is végezhetsz vele. Nekem általában pár nap, de mondom, én az egész életemet a gépemen tárolom… A munkához legyen előtted egyszerre két mappa, mert áthelyezgetni fogsz. Ha konkrét fájlkezelőt használsz (pl. Total Commandert, vagy Unreal Commadert), akkor az egyik panelben legyen a gyökérkönyvtár, a másikban a Rendezni mappa, ha pedig Sajátgépet használsz, akkor a két mappa két külön ablakban legyen megnyitva egymás mellett.
A lényeg, hogy elindulsz a Rendezni nevű mappádban az első mappától, és szépen, módszeresen átnézed a tartalmát. Van, amit név alapján rögtön fogsz tudni, hogy micsoda, nem kell megnyitni, de biztosan lesz olyan dolog is, amiről már azt sem tudod mi az, és honnan is került a gépedre, no meg miért. Az ilyen fájlokat bizony meg kell nyitni, és így lehet majd eldönteni, hogy kell-e, vagy sem, illetve ha kell, hova is tedd a rendszerben. Ha az adott állományt meg szeretnéd tartani, helyezd át az új mapparendszerben a helyére. Ha úgy érzed, hogy ez a típusú dolog külön almappát kíván, hozd azt létre, és oda helyezd át a fájlt.
Ha mázlid van, gyorsan végig érsz az összes fájlon a Rendezni mappában, ami a végén vagy üres marad (ha a munkában összevontad ezt a lépést a 4. lépéssel), vagy lesz benne egy halom olyan állomány, amire nincs szükséged, nem működik, már nem aktuális, stb.

4. lépés: Ami maradt, dobd ki!

Ha a Rendezni mappában a 3. lépés végére maradtak állományok, akkor azokat most töröld ki. Ezek olyan fájlok, amikről egyszer már döntöttél, hogy nem kellenek, hiszen ezért nem kerültek át a rendszerezett mappák közül egyikbe sem. Amikor pedig a Rendezni mappa végre üres, akkor töröld ki azt is, hogy ne szúrja a szemedet feleslegesen egy üres mappa. Majd létrehozod a következő évben is, amikor újra rendet raksz.

5. lépés: Próbáld meg tartani a rendet!

Mit sem ér egy ilyen alapos rendrakás, ha a következő héten már újra rendetlenség van! (gondolom, ezt a kisgyerekes anyukák jobban megértik – végre rend van a nappaliban, majd hazajönnek a gyerekek, és 2 perc múlva nyoma sincs az egész napos munkádnak, mindenütt DUPLO, játékkonyha tartozékok, babaruhák…)

Fontos, hogy meg is tudd tartani ezt a rendet, ehhez pedig kell egy kis fegyelem. Persze, ha te hozol létre egy fájlt egy programban, az általában egyszerű eset, hisze pontosan tudod, hogy milyen célból, milyen típusú, hova tartozó dokumentumot szerkesztesz, és rögtön oda is fogod elmenteni. Leginkább ott szokott ez a dolog borulni, amikor Internetezik az ember lánya, és letöltöget dolgokat, hogy “ezt majd később végigolvasom!”. Lehet, hogy csak én vagyok fegyelmezetlen, de nekem a Letöltések mappám tele van ilyen dolgokkal, amik arra várnak, hogy majd elolvassam. És van, hogy el is olvasom, a helyére rakom, de tudom, hogy sűrűbben kéne. Tehát figyelj arra, hogy ha az internetről, leveleidből letöltesz valamit, azt vagy azonnal a megfelelő mappába mentsd (ez a legjobb eset), vagy, ha nem vagy biztos benne, hogy szükséged van-e rá, akkor egy erre a célra létrehozott Letöltések mappába. Semmiképpen se hagyd, hogy a böngésződ önmaga döntse el, hova menti a dolgokat, ezt már minden böngészőnél be lehet állítani.
A Letöltések mappát pedig hetente-kéthetente (attól függően, mennyit szoktál letöltögetni) nézd át. Amit el akartál olvasni, azt olvasd el, és döntsd el róla, hogy kell-e. Ha nem, dobd ki, ha igen, akkor helyezd el a rendszeredben egy áthelyezés művelettel.

Még egy javaslat:

Érdemes a saját dokumentumokat, állományokat az operációs rendszertől különálló partíción tárolni (a partíció lényegében azt jelenti, hogy a fizikai merevlemezt a számítógép számára több részre osztjuk, és mindegyik részt külön meghajtó betűjellel látunk el. Egy ilyen részt hívunk egy partíciónak), így egy esetleges rendszer újratelepítés alkalmával nem kell órákat tölteni azzal, hogy levadásszuk, hol bujkálnak ide-oda letöltött fontos képek, dokumentumok.

Remélem, sikerült segítenem abban, hogy idén tavasszal hatékonyabb lehessen a munkád, életed a számítógépen is. Sok sikert a rendrakáshoz!

Szép napot!

Maja

Ui: hozzászólásban írjátok meg, mennyire volt nehéz, meddig tartott a fájlok rendszerezése! Várom a kérdéseiteket is!

AMajaLazányi Mariann vagyok, négy kisgyermek anyukája, valamint informatika tanár. Számítógépes tanfolyamokkal segítek a kisgyerekes anyukáknak, hogy több eséllyel indulhassanak neki a GYES, GYED után az álláskeresésnek. Blogomon Maja Számítógépes Sulija 2013 óta igyekszem mindennapi problémákra írni számítógépes megoldásokat, lépésről-lépésre leírásokat, és nagyon szívesen fogadom az ilyen irányú kérdéseket is. Küldetésemnek tartom, hogy megmutassam az embereknek, hogy a számítógép nem feltétlenül egy nagy mumus, sőt, helyesen, tudatosan használva igen nagy segítség lehet akár a mindennpokban is.
Share

Hozzászólások

  1. Kovács Tímea Says: augusztus 22, 2016 at 4:35 du.

    Úgylátszik hasonlóan gondolkodunk, mert hasonlóan csinálom én is. Egyetlen egy kérdésem van még: tekintettel arra, hogy a merevlemezek sem örökéletűek, a legfontosabbakat mire mented még le, milyen adathordozóra? Miket tartasz “legfontosabbaknak”? Mennyi időnként ajánlott szerinted ilyen biztonsági mentést csinálni? (Ja ez 3 kérdés lett, bocsi 🙂 )

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.